Magas vérnyomás képzési program

Magyar Diabetes Társaság On-line

Ezért vegyük komolyan a terhességi magas vérnyomást!

Táplálkozással és mozgással győzhető le a magas vérnyomás Muhari Judit, fotó: Förster Tamás A hipertónia kialakulásában a genetikai háttér és a stressz mellett az életmód, a táplálkozás is jelentős szerepet játszik. A magas vérnyomás Magyarországon és világszerte növekvő népegészségügyi probléma, évente tízmillió ember életét követeli a világban, és ezzel a legjelentősebb a halálozáshoz, illetve a rokkantsághoz vezető tényezők közül — hívta fel a figyelmet a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék vezetője.

Veresné Bálint Márta az egyetem honlapján megjelent tájékoztatójában hozzátette, hogy Magyarországon a diagnosztizált hipertóniás betegek csaknem 3,5 millióan vannak, és körülbelül egymillióra tehető azok száma, akik semmilyen kezelést sem kapnak. Veszélyes a hízás A hipertónia kialakulásában a genetikai háttér és a stressz mellett a megnövekedett testsúly, a mozgásszegény életmód, a magas sóbevitel, a dohányzás és a mértéktelen alkoholfogyasztás játszik szerepet.

fülvérzéses magas vérnyomás

A szakember kiemelte, hogy a testsúlygyarapodás nemtől és kortól függően megemeli a vérnyomást. Egyértelmű összefüggés van tehát a nagyszámú hazai érintett és aközött, hogy Magyarországon a felnőtt lakosság kétharmada túlsúlyos vagy magas vérnyomás képzési program. Érdemes tudni, hogy a pluszkilók eloszlása is informatív; a has- és deréktájra rakódó túlsúly nagymértékben összekapcsolódik a magas vérnyomással és az anyagcsere-betegségekkel.

Jót tesz a diéta és a sófogyasztás csökkentése Önmagában az étkezés megreformálása nem elegendő a probléma kezelésére, de nem is javasolható, hogy valaki orvosi kontroll nélkül tartsa kordában a vérnyomását. Enyhe hipertónia esetén ugyanakkor sokat jelenthet, ha megválogatjuk, mi kerül a tányérunkra. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének egészségmegőrző táplálkozási ajánlása kétféle étrendet emel ki: az úgynevezett DASH Dietary Approaches to Stop Hypertension hogyan és hogyan kell kezelni a magas vérnyomást, valamint a mediterrán diéta egyaránt segíthet a vérnyomás normalizálásában, késleltetheti a gyógyszeres kezelés bevezetését.

A magas vérnyomás kockázati tényező

Sajtok, felvágottak dobják meg a napi adagot A szakember szerint elsőként a hozzáadott só csökkentése a legfontosabb. A mértéktelen konyhasófogyasztás bizonyítottan összefüggésbe hozható a magas vérnyomás kialakulásával, hazánkban mégis a napi maximum 5 gramm 1 csapott teáskanál helyett átlagosan kétszer, háromszor több sót fogyasztunk. Megjegyezte ugyanakkor, hogy az ajánlást azért is nehéz betartani, mert a sómennyiség kétharmada készételek formájában kerül a szervezetbe.

A legtöbb hozzáadott só a sajtokban, a felvágottakban és a kenyérben van. A magas vérnyomással veszélyeztetetteknek vagy érintetteknek a csökkentett nátriumtartalmú só vásárlását ajánlja.

HÍRKATEGÓRIÁK

Zöldség, gyümölcs legalább napi egyszer Jótékony hatásai miatt a DASH és a mediterrán diéta minden étkezése tartalmaz zöldséget vagy gyümölcsöt.

Az ezekben jelentős mennyiségben található káliumnak ugyanis vérnyomásszabályozó hatása van.

  1. Ezért vegyük komolyan a terhességi magas vérnyomást!
  2. Magyar Diabetes Társaság On-line

Az ajánlások minimum napi 40 dkg zöldségről és gyümölcsről szólnak, és fontos, hogy naponta legalább egyszer nyersen fogyasszunk zöldséget vagy gyümölcsöt.

Ezek élelmirost-tartalmukkal hozzájárulnak a hamarabb jelentkező jóllakottság érzethez, ezzel az elhízás megelőzéséhez.

Kapcsolódó cikkeink

Emellett a bennük lévő fitonutriensek antioxidáns hatásúak, amelyek hozzájárulnak az ér egészségének megtartásához. A szakember szerint nem érdemes elfelejtkezni a hüvelyesekről szárazbab, borsó, lencse, csicseriborsó sem, amelyek jelentős fehérjetartalmuk mellett az állati eredetű termékekkel ellentétben nem tartalmaznak koleszterint, csökkentve ezzel az érelmeszesedés, és az ennek következtében kialakuló magas vérnyomás kockázatát.

Mélytengeri halakkal a rugalmas érfalért A zsiradékok közül egyértelműen a hidegen préselt, vagyis az extra szűz olívaolajat javasolja, mely mindkét diétának az alapját jelenti, de a lenmagolaj fogyasztása is hasznos. Ez salátákon, pirítósra vagy natúr joghurtba csepegtetve is nagyon finom. Értékes zsírsavaik és jelentős vitamintartalmuk miatt érdemes olajos magvakat is tartani a kamrában, az ajánlások szerint a napi adag annyi, amennyi a magas vérnyomás képzési program markunkban elfér.

Táplálkozással és mozgással győzhető le a magas vérnyomás

Hipertónia esetén a vörös húsokat csupán havi egy-két alkalommal javasolt fogyasztani, nagyon fontos lenne azonban, hogy hetente néhányszor hal kerüljön az asztalra. A legjobbak a mélytengeri fajták, a makréla, a szardínia, a hering, a lazac vagy a tonhal.

magas vérnyomás esetén a látás romlik

A halak a vér koleszterinszintjének mérsékléséért, az érfalak rugalmasságáért felelős omega-3 zsírsavak miatt jelentősek, hatásukra csökken az érelmeszesedés és szívinfarktus kialakulásának kockázata. Napi nyolc pohár víz, heti 2,5 óra mozgás Magas vérnyomás esetén sem kell lemondani a finomságokról: a 60 százaléknál magasabb kakaótartalmú csokoládéból napi egy-három kisebb kocka engedélyezett, sőt, a legújabb ajánlás naponta egy kávét is javasol azoknak, akik korábban is rendszeresen fogyasztották.

késedelem a magas vérnyomásban

A gabonaféléket sem kell kiiktatni az étrendből, a bennük lévő B, B6-vitaminok és a folsav fontosak az erek egészségesen tartásához, de a magas rosttartalmú teljes kiőrlésű termékek ajánlottak, minél kevesebb hozzáadott cukorral és felhasznált zsiradékkal. A szakember napi hat-nyolc pohár víz elfogyasztását javasolja. Veresné Bálint Márta a szükséges életmódbeli változtatások között említette a rendszeres testmozgást : felnőtteknek 2,5 óra hetente a javasolt minimális mennyiség.

Lehet, hogy érdekel