Magas vérnyomás nordic walking. Mozgásprogram magas vérnyomás esetén

Így mozogjon magas vérnyomással

Elfogadják, hogy az évek számával a vérnyomás is nő, és egyszer csak elér egy olyan szintet, ahonnan bizony már gyógyszer kell — életünk végéig.

magas vérnyomás nordic walking hogyan kell enni magas vérnyomás esetén

Vajon feltétlenül így kell-e tekintsük erre az igencsak sok embert érintő betegségre? Vagy vannak esetek, ahol tudatos odafigyeléssel, életmódbeli változtatásokkal visszafordíthajuk a jelenséget?

magas vérnyomás nordic walking a magas vérnyomás okozta gazdasági kár

Esetleg itt is jó hatással lehet a nordic walking? A magas vérnyomás kezelésének életmód-orientált módszereire a betegek túlnyomó többsége kedvezően reagál!

Milyen mozgásformákat ajánl leginkább a magas vérnyomásúaknak?

A magas vérnyomást a véredények megnövekedett feszültsége okozza. Ezen belül némelyeknél örökletes tényezők játszanak szerepet, a lakosság jó részénél viszont a helytelen életmódnak köszönhető a betegség kialakulása — a nem megfelelő táplálkozásnak, a kevés mozgásnak, a sok stressznek.

Magas vérnyomás rizikófaktorai

Amerikai kutatások szerint négy magas vérnyomásos személy közül háromnál kimutathatóak az életmódra visszavezethető kockázati tényezők. Magas vérnyomás nordic walking gyógyszerszedés nem minden esetben kerülhető el, de a betegség első stádiumában az életmód változtatása is hozhat kellő eredményt, és előrehaladottabb hipertóniánál is minden bizonnyal csökkenthető a gyógyszeradag.

Mozgásprogram magas vérnyomás esetén

Az étkezés és a túlsúly szerepe megkerülhetetlen a magas vérnyomás kérdéskörében, mai értekezésünk azonban a másik központi témakör áll: a mozgás és a magas vérnyomás kapcsolata. A testmozgás különböző módon segít a magas vérnyomás betegség leküzdésében.

magas vérnyomás nordic walking magas vérnyomásról szóló cikk a katonai kártyáról

Vegyük sorra, mi mindenféle hatása lehet egy jól átgondolt mozgásprogramnak: A rendszeres fizikai aktivitás  áthangolja a mozgásszervrendszereket, javul a központi idegrendszer szabályozása, nő az endokrin rendszer kapacitása, gazdaságosabbá válik az anyagcsere. Javul az immunrendszer funkciója és a szervezet oxigén ellátása.

SÚGÓ Mozgásprogram magas vérnyomás esetén Számos tudományos vizsgálat eredménye bizonyította, hogy a rendszeres, aerob testmozgás és a magas vérnyomás fordított összefüggésben áll egymással, azaz ha rendszeresen mozog, vérnyomásértékei kedvezően alakulnak, és a szövődmények kialakulásának esélye is csökken. Szerző: Dr. Boros Szilvia Lektor: Dr.

A súlycsökkenés és a testmozgás egyaránt hatékonyabbá teszi a szervezet inzulin-felhasználását, ami a magas vérnyomás betegség gyógyításának egyik legfontosabb tényezője. A vérben lévő nagy mennyiségű inzulin többféle, bonyolult mechanizmuson keresztül hat a vérnyomásra.

Miért érdemes sportolni?

Felborítja a vérzsír-szintet, károsítja az artériákat, ami érelmeszesedést és ezen keresztül megemelkedett vérnyomást eredményez. A többletinzulin nagymértékben növelheti a sejtekbe történő nátrium-beáramlást, amely a folyadék felszaporodásával és a vérnyomás emelkedésével jár.

magas vérnyomás nordic walking hogy hipertóniával és dohányzással fut-e

Ezen kívül hat a szervezet fizikai energiaszintjének csökkenésén keresztül is, az izomsejtek a mérsékelt energiaszintre görccsel válaszolnak, az izomösszehúzódás áttevődik az erekre, amely megint csak vérnyomás-emelkedést okoz. A rendszeres testmozgás elősegíti a vércukor izomsejtekbe történő felvételét, ezzel lehetővé teszi az inzulin megfelelő felhasználását.

Élni akarok!

A rendszeres testmozgás erősíti a szívet. Az erősebb szív több vért tud pumpálni kisebb erőfeszítéssel.

magas vérnyomás nordic walking a magas vérnyomás elleni gyógyszerek áttekintése

Kimutatták, hogy egy digitálishoz gyűszűvirág-kivonat hasonló anyag szintjét a testmozgás lecsökkenti a szervezetben. Ezt a vegyületet általában stresszhelyzetben termeli a szervezet, és vérnyomás-emelő hatású, a testmozgás viszont mérsékli a mennyiségét.

A mozgás magasabb energiaszükséglettel jár, óránként — sporttevékenységtől függően — kcal-val több kalóriát fogyasztunk. Ez természetesen elősegíti a fogyást is, aminek megint csak jótékony hatása van a vérnyomásra.

Egy laikus hogyan tudja kontroll alatt tartani a vérnyomásértékeit?

A rendszeres testmozgás jótékony hatással van a stresszkezelésre is — íme megint egy összefüggés, hiszen tudjuk, hogy a tartós stressz felviszi a vérnyomást.

A stresszre bármilyen testmozgás jótékonyan hat, de érdemes még tudatosabba tenni megfelelő légzéstechnikával. A nordic walking még egy előnyős hatással bír: amennyivel a helyes technikával nordic walkingozik valaki, úgy a tenyér folyamatos nyitása-zárása pumpáló hatású, ezen keresztül javítja a vénás véráramlást.

magas vérnyomás nordic walking magas vérnyomásban erjesztett tejtermékek

A szervezet vérellátottsága az általános vérkeringés-gyorsulás mellett ezen tényezőn keresztül is javul, s nagyon jó hatással lehet a magas vérnyomás betegség leküzdésében. Amikor testmozgásról beszélünk, nem kell maratonfutásra vagy kemény edzésekre gondolni, jobb, ha lassan, megfontoltan állunk neki és fokozatosan növeljük a napi, heti mozgásmennyiséget, sőt vannak esetek, amikor a mozgásforma megválasztása előtt jó, ha konzultálunk az orvossal.

Ilyenek természetesen a szívbetegségek, illetve a vérnyomás extrém alacsony vagy magas értékei.

Összefoglaló a Hypertonia Szakmai Napról

Legeredményesebb a prevenciós célú mozgás, ha hetente legalább háromszor, alkalmanként percig a kimelegedés, az enyhe izzadás fokáig végezzük, miközben a  pulzusszám eléri az életkornak megfelelő értéket. A mozgást több részletben is végezhetjük, mivel a hatás összeadódik. Hétköznapi mozgást jelent az is, ha liftezés helyett rendszeresen lépcsőn járunk, illetve a közlekedési magas vérnyomás nordic walking használata helyett gyalogolunk.

A testmozgás a szisztolés magasabb érték vérnyomást mmHG-al tudja csökkenteni, amely elég lehet egyes vérnyomáscsökkentő szerek kiváltására — amennyiben a vérnyomás csak kismértékben lép ki az optimális tartományból. A rendszeres testmozgás átlagosan 1 és 3 hónap között fejti ki hatását — ennyi idő alatt érhető el érzékelhető változás a vérnyomás értékeiben is. A vérnyomás szabályozásában az aerob mozgásformáknak van kiemelkedő szerepe.

Budapest, I.

Ilyen lehetnek a házimunka fűnyírás, felmosás stb. Természetesen mi a nordic walkingra esküszünk, s ez nem is alaptalan.

A már fent említett pumpáló karmozdulatokon túl a nordic walking mellett szól, hogy szabadban végezzük és társaságban —  mindkettő stresszoldó hatású. Rendszeres nordic walkingozóink többsége tapasztal súlycsökkenést, s mint tudjuk ez is jótékony hatással van a vérnyomás kordában tartására. Így hát mindenkinek jó szívvel ajánljuk: nordic walkingra fel! Harcoljunk a magas vérnyomás ellen!

  • Sportolna magas vérnyomással? Erre figyeljen! - Gerinces:blog, a hátoldal
  • NORDIC WALKING a háziorvos tanácsára | Makka Szabadidősport Egyesület
  • Ha túl nagy a nyomás… Gyaloglás az életért Ádám egy közös ismerősünkön keresztül keresett fel a minap.
  • Magyar Hypertonia Társaság On-line

Lehet, hogy érdekel